46011 м. Тернопіль, Проспект С. Бандери 74а тел./факс: +38 (0352) 24-35-00
ТЕРНОПІЛЬСЬКЕ ВИЩЕ
ПРОФЕСІЙНЕ УЧИЛИЩЕ
ТЕХНОЛОГІЙ ТА ДИЗАЙНУ

      

ЗАПРОШУЄМО

НА НАВЧАННЯ

Керівникам груп

Методичні рекомендації   керівникам груп

«Виховна робота в умовах воєнного стану»

 

     Указами Президента України №64/2022 від 24 лютого та № 133/2022 від 14 березня 2022 року у зв'язку з військовою агресією російської федерації проти України введено воєнний стан. Воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності, територіальній цілісності .

Ворганізації освітнього процесу пріоритетом має стати забезпечення максимально можливої безпеки для кожного здобувача освіти.

Організація освітнього процесу в умовах воєнного стану потребує іншого змісту та підходів до проведення виховної роботи. Основним цільовим напрямом має стати забезпечення безпекової складової здоров'я особистості, забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя.

     Виходячи з цього,  основними напрямками та завданнями виховної роботи класного керівника мають стати:

1.надання здобувачам освіти базових знань з основ безпеки та формування поведінки правильних безпекових дій в умовах воєнного стану, навчити правилам збереження здоров’я, життя свого, оточуючих в разі бойових дій;

2. надання психологічної пітримки, забезпечення психолого-педагогічного супроводу емоційно вразливих категорій осіб;

3. формування рис і якостей «українця-переможця» у війні російської федерації проти України:

- моральна стійкість, витримка, сила волі і твердість духу;

- протидія ворожій пропаганді, віра в перемогу, підтримання власного емоційного ресурсу;

- здатність та вміння протистояти негативним емоціям, стресу, тривозі, почуттю небезпеки;

- співчуття, милосердя, взаємодопомога, волонтерство, відчуття себе громадян

 

НАПРЯМ: Надання знань з основ безпеки, формування поведінки правильних безпекових дій

Статистика свідчить, що паніка та неправильні дії під час військових дій є основною причиною численних жертв у подібних ситуаціях. Кращий спосіб врятуватися - це уникнути загрози заздалегідь, зберігати спокій та розсудливість. В ситуаціях загроз, які можуть виникнути під час надзвичайних подій та воєнних дій, зберегти спокій допоможуть знання з основ безпеки та правил поведінки щодо дій в наявних ситуаціях.

Україна постала перед серйозними загрозами збереження державного суверенітету, утримання територіальної цілісності, виживання українства, як нації. Перед викликами наявної ситуації, не визначеної тривалості російського вторгнення та ведення бойових дій на території України, постійної в подальшому часі військової загрози з боку російської федерації виховна робота в закладі освіти має бути спрямована на забезпечення безпекової складової здоров'я здобувачів освіти на всіх рівнях із залученням усіх учасників навчально-виховного процесу. Особлива і важлива роль належить класному керівнику, який знає своїх вихованців, організовує виховний процес, залучає до проведення виховної роботи відповідні служби.

Одним із напрямів роботи класного керівника в умовах воєнного стану, постійних воєнних загроз є надання здобувачам освіти знань з основ безпеки, ознайомлення їх з важливими для збереження здоров’я та життя правилами дій в певних ситуаціях. Питаннями для розгляду мають бути наступні:

- воєнний стан, надзвичайна ситуація, заборони та обмеження;

- правила поведінки в умовах надзвичайної ситуації воєнного характеру: необхідно, не рекомендується, забороняється;

- що таке «тривожна валіза», як підготувати, що покласти;

- як діяти під час сигналу «повітряна тривога», під час онлайн-уроків, якщо вмикається сигнал «повітряна тривога»;

- правила спілкування в соціальних мережах в умовах воєнного стану;

- як вчиняти з інформацією, яка несе загрозу для України (не фотографувати місцевість, не публікувати, не репостити інформацію, яка містить фото з координатами інфраструктури населеного пункту, розташування ЗСУ тощо);

- що робити, якщо виявлено підозрілий або вибухонебезпечний предмет;

- як поводитися під час обстрілів стрілецькою зброєю, артобстрілах, артилерійських обстрілів системами залпового вогню;

- як діяти у разі виявлення диверсантів, на що і на кого звертати увагу;

- як діяти в умовах хімічної атаки;

- перша домедична допомога під час обстрілів;

-відповідальність за паління сухої трави в період воєнного стану (Закон України «Про внесення змін до Кримінального кодексу України щодо посилення відповідальності за злочини проти основ національної безпеки України в умовах дії режиму воєнного стану» від 03.03.2022 року №2113-ІХ, ст. 113 «Диверсія»: «Вчинення з метою ослаблення держави…, підпалів…., вчинені в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту, - караються позбавленням волі на строк 15 років або довічним позбавленням волі, з конфіскацією майна».

Диверсія – підривні дії (підпали, руйнування), здійснювані спеціально підготовленими агентами або групами в мирний і військовий час в цілях ослаблення економічної і військової потужності, а також і морального стану. Підпал – це свідоме спричинення пожежі через застосування джерела вогню до певних об’єктів .

 

НАПРЯМ: Психолого-педагогічна підтримка та допомога

Військові дії в країні проходять глибокою емоційно психологічною раною всередині кожної людини. Зміна настрою, страх, тривога, неврівноваженість, емоційні вибухи, паніка, зневіра... Це неповний перелік тих характеристик, які руйнують особистість, заважають їй критично оцінювати ситуацію, адекватно діяти.

Психологи кажуть, що настрій людини на війні не менш важливий, аніж справжня зброя чи техніка. Тому, завданням класного керівника в умовах воєнного стану має стати підтримка і надання здобувачам освіти допомоги в нормалізації та стабілізації психічного стану як через особистий прояв посиленої уваги, вияв любові до вихованців/вихованця, так і звертання до практичного психолога для подальшої психологічної підтримки тих вихованців, які цього потребують.

На необхідність психологічної підтримки учнів наголошується в листі Міністерства освіти і науки України №1/3371-22 від 06.03.2022 року «Про організацію освітнього процесу».

Міністерство освіти і науки рекомендує для роботи:

Методичні рекомендації «Перша психологічна допомога. Алгоритм дій», лист №1/3872-22 від 04.04.2022 року;

Про забезпечення психологічного супроводу учасників освітнього процесу в умовах воєнного стану в Україні, лист №1/3737-22 від 29.03.22 року.

 

НАПРЯМ: Формування рис, якостей особистості «українця-переможця»

Щодо вибору методів, засобів, форм роботи керуємося:

- Про закінчення навчального року в закладах професійної (професійно-технічної) освіти, лист МОН № 1/3952 від 07.04.22 року, пункт1: Відповідно до підпункту 3.3.1 пункту 3.3 Положення про організацію навчально-виробничого процесу у професійно-технічних навчальних закладах, затвердженого наказом МОНУ від 30.05.2006 №419 педагогічні працівники самостійно, з урахуванням основ педагогіки, визначають засоби і методи навчання та виховання учнів.

- Орієнтовне положення про організацію і проведення виховної роботи в професійно-технічних навчальних закладах МОНУ, наказ №257 від 16.04.2002р.;

- Методичні рекомендації щодо організації та проведення виховної роботи в професійно-технічному навчальному закладі, лист МОНУ від 09.07.2001р.,

№ 1/9-252;

- Програма «Нова українська школа» у поступі до цінностей, рекомендовано до друку вченими радами Інституту проблем виховання НАПН України, протокол № 6 від 02.07.2018 р., Інституту модернізації змісту освіти МОН України, протокол № 22.1/10-3356 від 27 серпня 2018 р.

Тернопільське вище професійне училище технологій та дизайну

Всі права захищено © tvpu.te.ua, 2008-2015.